Grote fout

21 september 2011 - Novi Pazar, Servië

Namelijk het gebruiken van mijn paspoort bij de grenzen in het afgelopen weekend. Het gestempelde Montenegrijnse locomotiefje en Servische busje hebben me mijn verblijfsstatus gekost. Op dit moment verblijf ik daarom illegaal en riskeer ik uitzetting naar de EU, jawel. Overmogen heb ik een afspraak bij mijn vriend Sinisa J., de vaste politieman van het kantoor, om mijn verblijf opnieuw te registrereren.

Deze vaste politieman versimpeld het proces een beetje voor mij, omdat de normale regels voor de registratie zijn zo ingewikkeld zijn dat het anders nog wat extra uren zou kosten. Onder andere mijn huisbaas zou moeten komen opdraven en zij zit daar niet op te wachten. Dus woon ik formeel op kantoor, en deze agent "weet ervan".

Gelukkig is enige flexibiliteit van mr. Agent bij de prijs inbegrepen, want morgen ga ik onverwacht op veldbezoek. Ik ga 350 kilometer verderop naar een bijeenkomst over de situatie in Sandzak, een etnisch divers gebied op de grens met Kosovo en Montenegro, waar de afgelopen jaren het een en ander aan onrust is geweest. Twintig ambassadeurs, waaronder de Amerikaanse en Nederlandse, moeten door ondergetekende persoonlijk overtuigd worden van het nut van een project van mijn organisatie dat gericht is op deze regio.

(PANIEK)

1. Henri:
    22 september 2011
    Wow! Nou, succes vandaag! En mocht je uitgezet worden, heb je meteen tijd om even in Berlijn langs te komen... ;-)
  2. Carlijn:
    22 september 2011
    Fascinerend land dat Servië. Mocht je nog hulp nodig hebben, dan kun je Milena ook even contacteren he! (of mij een seintje geven en dan spreek ik haar even aan)
    Maar heel veel succes, ik duim voor je!