Marakana

27 november 2011 - Belgrade, Servië

Nee, dat is niet de titel van een liedje. Het is het stadion van FK Crvena Zvezda, in de contreien waar 'r een hoger aantal klinkers per woord wordt gehaald beter bekend als FC Red Star. Gisteren het toneel van de 141e editie van de Eternal Derby - Crvena Zvezda versus Partizan. Vertegenwoordigd in de top 5 van gevaarlijkste derbies ter wereld. Onder meer door de Grobari (doodgraver, fan van Partizan) die twee jaar geleden in de zuidzijde omkwam nadat een Delije (held, fan van Red Star) hem met een raketwerper had neergeknald vanuit de noordzijde. Dat lees je goed: een raketwerper.

En dan laat ik buiten beschouwing wat er zoal buiten het stadion gebeurd. Samenvattend, de hooligans zijn zo ongeveer het strakst georganiseerde gedeelte van de Servische maatschappij en ze houden niet zo van homo´s en ook niet zo van... buitenlanders. We hadden dan ook geen kaartjes voor noord, maar voor de brave oostzijde, in een vak net naast noord. De ouwelullenzijde. Twee uur voor de wedstrijd startte de vuurwerkoorlog tussen de zuidzijde en een vak aan onze kant, over de hoofden van de tussenliggende linies ME, brandweer en isolerende leegte. Tussen twee facties van Partizan-supporters, begrepen we later.

Het was ijzig koud, gisteren. Min drie met ijsregen. Gelukkig ontstond er af en toe een goeie fik. Gelukkig was er, dankzij de uberhooligan met megafoon in noord, geen moment stilte. Er werd gesprongen, geschreeuwd en heel veel gezongen, op strak geregisseerde wijze. Mannen met bivakmutsen staken vlaggen in brand, poogden het veld in de fik te steken (van hun eigen Marakana!), sloopten alle stoeltjes, en bleken in hun onderbroek niet alleen rotjes mee te hebben gesmokkeld maar ook pijlen siervuurwerk, vlaggen en de eerder genoemde megafoon.

En dan hebben we het nog niet gehad over de scheidsrechter die werd aangevallen door Partizan, het vechten tussen de spelers onderling, de exit van het stadion die zich bevindt aan de zijde van Red Star waardoor Partizans spelers aan flarden geknald werden toen ze het veld probeerden te verlaten, waarna ze de rust in de ijzige regen doorbrachten, de kordons van brandweermannen in het stadion, de lamliggende stad.

Van een Hollandse hooligan ben ik nooit meer bang. En als ik hier nog wat langer woonde, kocht ik een seizoenskaart.

Filmpjes:

Opkomst van Crvena Zvezda (en wij moesten onze muntjes inleveren, omdat we ´r wel eens mee konden gaan gooien...): http://youtu.be/a59cBS4v6pE

Partizan geeft geen moer om de Marakana (Aanleiding om de wedstrijd vijf (5) minuten stil te leggen. Jawel.): http://youtu.be/2ap4_6uzpQw

Het publiek (VIER uur lang): http://youtu.be/ovqKaoYGWtU

Partizan probeert het veld af te komen volgt nog :)

1. Mam:
    24 april 2012
    Het gaat nu echt snel, heel spannend, wat goed uitgekiend de inhoud van de rugzak. Die koelkast is toch wel een geintje zeker?
    Jullie zijn supergemotiveerd en wat fijn dat de blaren van Hetty zijn verdwenen. Zet e'm op voor de laatste voorbereidingen.
    liefs Mam/Marija