Iets over eten

7 november 2011 - Belgrade, Servië

Karin in Belgrado, dat bood een ander perspectief op de stad. Een suikerzoet perspectief. Waar ik me in de afgelopen maanden heb gespecialiseerd in de zoute snack, heeft Karin een duidelijke voorkeur voor chocola en gebakjes. Toch was het geen onvoorwaardelijk liefde: de slagroom - recept: 2 suikerklontjes per lepel slagroom - liet ze de laatste dag maar staan, zei ze.

Toch bleef voor haar de ijscoupe ter grootte van een voetbal aantrekkelijker dan een zoute stengel gevuld met pindakaas. Moeilijk om me daarin in te leven. Misschien had ik haar moeten vertellen dat ze ook bestaan gevuld met chocopasta.

Skypend met Holland hoorde ik over het nieuwste product waar Lassie voor adverteert. Witte rijst met extra toegevoegde vezels. Ik wil niet naar huis om plastic voedsel te eten. Ik wil hier blijven, waar elke komkommer op een letter lijkt, je in de supermarkt tijdens het zoeken naar die heerlijke, bijna barstende zalig rijpe tomaat óók een studie naar rottingsprocessen kan doen, je nootjes van de markt niet zonder te kijken in je mond moet gooien als je je tanden wilt houden, waar een paprika nog zacht wordt als je 'm stooft omdat-ie niet is doorgekweekt voor z'n looks, je niet verplicht 15 gram verpakt in plastic bakjes van elk kruid moet kopen en de helft weggooit. Waar honderd jaar oude vrouwtjes je de lekkerste kaas verkopen die je ooit hebt geproefd en de echt goede drank in een tweedehands cognacfles zit, en elke moeder een betere taart bakt dan je eigen bakker.

En minimaal de helft van de lol van het eten bestaat uit het observeren van anderen. Als het veel is en van een gebarbecued varken en er staat wat bier of rakija naast, heb je gegarandeerd te maken met een lyrische Servier.

Het enige wat ik mis in mijn maaltijden is afwisseling. Chinees eten: gebarbecued varken. Mexicaans eten: gebarbecued varken. Indiaas eten: nonexistent. Er zijn nu, naast de 30 soorten aardappelen, nog maar 8 soorten groente verkrijgbaar. Over een paar weken zal het nog wel erger zijn. Wat ik nodig heb is een Servische moeder. Of een AH met plastic hethelejaardoorpaprika's.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Bente:
    9 november 2011
    Er mag een tas met groente mee dus? :P
  2. Ingrid:
    10 november 2011
    Er komt nog een boodschappenlijstje jullie kant op ; ).