Varken

11 september 2011 - Sabac, Servië

Het varken en de kip van de moeder van de vriend van de vriendin van de vriend van de collega

Ik ben 98%-vegetarier, maar ik eet wel vis hoor. Leg dat maar eens uit aan een mevrouw die haar dieren voorziet van water uit haar put, mais van haar veld, met liefde heeft verzorgd en vervolgens met liefde tot worst heeft gedraait, waarna ze haar barbecue voor je heeft opgestookt met de kernen van de maiskolven die de dieren hebben opgegeten, en tomatensalade voor je heeft gemaakt, van een tomaat zo groot als je hoofd.

Na het eten een wandelingetje naar het veld erachter, met uitzicht over tientallen kilometers heuvels. De lingua franca: Spaans. De zoon des huizes, verslingerd aan de Latijns-Amerikaanse telenovelas, spreekt het vloeiend, en nauwelijks Engels. Momenteel zendt Servie-1 ook een Turkse en een Indiase soap uit, en hij twijfelt nog wat zijn volgende taal wordt.

Voordat dit té idyllisch klinkt, vandaag was het 38 graden & we hebben 4 uur in een bus zonder airco gezeten. Daarbij loop je kans om te sterven als je op de tocht zit, jawel. Na een uur en een bijna-meltdown was de temperatuur binnen eindelijk hoog genoeg om deze urban legend te overwinnen.

Foto's in het nieuwste mapje.